« Zeurtijger | Main | ‘Er zijn nu eenmaal auto’s in de stad, mevrouw!’ »

06 juli 2007

Trammelant op de Kadijken

De wethouder kwam langsfietsen en de actiegroep 'Leefbare Kadijken' kon haar zienswijze aan de wethouder vertellen. Voorlopige conclusie: Er zijn nog geen definitieve plannen voor een parkeergarage, maar het is de intentie van de deelraad en de centrale stad om auto's uit het zicht te krijgen. Een parkeergarage is daartoe een geëigende manier. Van der Stoel zei bijna letterlijk: en als het je niet bevalt, dan ga je maar verhuizen...

Posted by hafred at 06 juli 2007 15:56

Comments

Ik ben de hele tocht meegefietst en heb de ervaring gemaakt dat de wethouder zeer toegankelijk was en geduldig luisterde als bewoners haar rustig en vriendelijke benaderden. Waar men zich wat agressiever opstelde, reageerde zij ook geïrriteerd zoals bij het terlingenterrein en bij de sibbeltuinen. De wethouder heeft ook gezegd dat de Laagte Kadijk groener moet worden en de bewoners gevraagd tot oktober met een plan voor groenvoorzieningen te maken waarbij de hele Laagte Kadijk betrokken moet worden. Laat ons werken aan een goed plan en dat voorleggen aan het stadsdeelbestuur. Een positieve benadering werkt m.i. beter dan alleen maar protesteren tegen plannen die nog niet nader uitgewerkt zijn. Dit jaar zal niets meer besloten worden wat de sibbeltuinen betraft. Een vertegenwoordiger van de Key fietste ook mee en beloofde dat de omwonenden van de sibbelpanden binnenkort geïnformeerd zullen worden over de mogelijke plannen en de volgorde van besluitvorming. Dat moet ons uiteraard niet weer-houden het stadsdeelnieuws nauwkeurig te volgen om tijdig invloed uit oefenen te kunnen als er toch stiekem een saneringsplan, kapvergunning of iets dergelijk aangevraagd mocht worden.
Laat ons nu de schouders eronder zetten en tot oktober een prachtige Laagte Kadijk bedenken. Wie hulp kan bieden, ideeén of deskundige op dit gebied weet: laat het weten aan info@leefbarekadijken.com.

Posted by: Christel Heinz at 06 juli 2007 19:08

Het verschil tussen de manier waarop er op de andere locaties gedebatteerd is vergeleken met zoals het bij de Sibbelwoningen is gegaan -uit Christel's bericht op te maken, ik was niet overal bij- zou misschien iets te maken kunnen hebben met het feit dat hier werkelijk niets dan onzekerheid bestaat.
We zijn met een op papier uitgewerkt plan geconfronteerd waar de gemeente stelt dat er helemaal geen plan is.
Een rook opwerpende manier van berichtgeving waardoor de omwonenden zich (bij voorbaat?) in de boot genomen voelen omdat dit zo vaak gezegd is waar er achteraf wel degelijk een plan in gevorderde staat bleek te zijn met (deels) niet terug te draaien aspecten.
Van der Stoel luisterde weliswaar ogenschijnlijk aandachtig naar de vragen van Peter Kramer, het waren de antwoorden en wat ik tussen de regels door meende te lezen wat mij weinig tot geen vertrouwen geeft.
Zo waren er voortdurend 'twee partijen' waarachter Van der Stoel zich verborg. De auto Van Fritz Kok die er voor de actie als visuele blokkade stond te laden en lossen 'had beter in een ondergrondse garage kunnen staan lossen'. En zo hoorde ik meer uitspraken die voor mij in een ongewenste richting wijzen.

Posted by: André Thijssen at 07 juli 2007 10:47

@André:'En zo hoorde ik meer uitspraken die voor mij in een ongewenste richting wijzen.'
Ik hoorde bijvoorbeeld:
'Misschien moet U een andere plek zoeken om te gaan wonen.'
En:
dat zo'n uitzicht over groene tuinen en bomen met 's ochtends het geluid van vogels:'een luxe in de stad' is.
Of:
'de bomen worden vervangen of komt een andere oplossing'
En:
Dat de gemeente ‘auto’s van de straat wil hebben’ en in plaats van MINDER auto’s in de stad ‘MEER ondergrondse parkeergarages.’



Posted by: Mrs.Fredlee at 07 juli 2007 18:07

Het lijkt mij vooral van belang aan te tonen, dat er helemaal geen behoefte aan een parkeergarage is. Het moet bij Openbare Werken na te gaan zijn hoeveel woningen de Kadijken tellen, hoeveel parkeerplaatsen gepland zijn per woning (daar zijn normen voor, in de stad zal dat hooguit 1 op 1 zijn) en hoeveel parkeerplaatsen er al zijn.
Ze had het over auto's "van buiten", maar ik dacht dat er een beleid is deze aan de randen van de stad te laten parkeren en verder met het openbaar vervoer. Verdere argumenten tegen zijn de luchtkwaliteit en verkeersbewegingen.
Anders steken we onze energie in een mooi groenplan, en wordt het zó van tafel geveegd, omdat een parkeergarage "nodiger" zou zijn. Ik zag nl. dat Annelize haar adem éven inhield, toen iemand zei, dat er al garages half leeg staan...

Ik vraag me ook af òf de bodem wel vervuild is. Misschien zit er asbest in de woningen, maar in de tuinen.... Hoe zouden ze vervuild kunnen zijn, wat was er vroeger, een fabriek of scheepswerf? Kunnen we daarachter komen?

Ik ben de kikkermevrouw, die bij de verwoesting van de tuinen 's nachts kikkers liep te zoeken.


Posted by: Annelies Groot at 20 juli 2007 14:27